Ако е толкова хубаво и полезно да се живее балансиран, здравословен живот, и всички го знаем, тогава защо не всички избираме да го правим? Все пак, слушаме и четем за “здравословното живеене” толкова много от всички телевизионни програми, списания и книги в последните няколко години, че по пътя на здравата логика, би трябвало вече всички да са захвърлили McDonalds и да са го заменили с по една чиния броколи на пара.

Отговорът е лесен. Хайде, всички го знаем. Може да е много логично, може да е най-доброто за нас на теория, но не е лесно. А живеейки във времето на рекламата и неограничените възможности за покупки на магически решения, дори и ако те са насочени към популяризирането на здравословния начин на живот, ни карат да мислим, че всичко трябва да бъде лесно, бързо и ефективно.

Само че няма бърз, лесен и ефективен начин да премахнеш тежките и вредни храни от менюто си и да ги замениш с нещо по-добро. Особено ако си най-нормален човек, на когото му се налага да прави нещо различно от това да се грижи единствено за хранителния си режим и тренировките си, като например…. да ходи на училище, на работа, или да обикаля из града по задачи от сутрин до вечер.

Дори и да имаш финансовата възможност да си поръчваш здравословна кухня по три пъти на ден (което би бил приблизителен разход около 30-40лв дневно), местата, които предлагат разообразно и наистина леко меню, колкото и да са идейни и страхотни, са малко и не доставят до всяка точка на града, нито пък по всяко време. Освен това, менютата на…. да кажем 10те ресторанта в София, предлагащи подходящия асортимент, биха ти писнали за по-малко от три месеца, Ако пък си от по-малък град, е твърде вероятно да нямаш и тези десет опции. А сега разглеждаме варианта с неограничени финансови възможности, който надали се отнася до повече от 0,5% от читателите на този блог или изобщо хората, живеещи в България.

Дори и опитът да си поръчаш обикновена салата от обикновен ресторант най-често струва между 6 и 12лв, най-често е придружен от тежък дресинг, или е в недостатъчно количество.

А какво има наоколо, в малките магазинчета и будки? Баница, пица, дюнер и плод-зеленчук, но… дори и на най-големите ентусиасти не би им било интересно да хрупат краставица със сол, измита набързо в тоалетната на работното място за повече от няколко дни.

Всичко това те кара да се чувстваш сякаш и при най-голямото ти желание, няма как да промениш начина си на живот, защото обстоятелствата те притискат. Можеш:

а) Да се откажеш от живота, да стоиш вкъщи и само да тренираш и да се храниш правилно, далеч от пречещи обстоятелства и изкушения

б) Да живееш на поръчани салати (“не ми я овкусявайте вие, моля Ви”)

или…. да си носиш храна от вкъщи.

Това не е бърз и лесен вариант, особено ако сте свикнали да си поспивате “още десет минутки” или да хапвате нещо купено на крак. Но разнообразието и подобрението, което ще внесе в храненето и здравето ви, си заслужава малките жертви.

Минусите са два. Трябва да си отделите между 20 минути и половин час за да си подготвите хапването, преди да излезете. Също така, трябва да разнасяте торба с кутийки храна цял ден. С отделянето на  времето се свиква, а и ако фактът, че ще ограничите разходите си навън с над 60% и ще хапвате толкова вкусно, колкото никой ресторант не може да ви предложи, е добър стимул като за начало, нали? Колкото до носенето на плик с кутии храна….. аз съм се спряла на удобни, сигурни и приятно изглеждащи кутии от Jumbo в най-различни размери, като пълния комплект не ми струваше повече от 10лв, и приятно хартиено пликче, което да не ме дразни с крещящи цветове или неудобни дръжки. Най-често ползвам плик от скорошните си покупки в някой магазин като H&M или Балев. Равното дъно на тези пликове позволява подредбата на храната и спестява разместване, обръщане или отваряне на някой компонент от вкусния ни обяд.

Заслужава си да преодолеете тези две единствени неудобства в името на един съвсем нов начин на живот!

*рецептите не са целево нискокалорични и свръх диетични, защото съм в режим за задържане на килограми и предпочитам да избирам варианти с една идея над най-орязаните от калории. Затова ще срещнете продукти като сирене, кашкавал, зехтин и олио

Идеи за леко хапване (Салата + Салата)

За дни, в които няма да бъда навън повече от 6 часа и съм успяла да закуся вкъщи, си приготвям салата за основно хапване и плодова салата, за да задоволя желанието си за сладко. За всеки случай си взимам и ябълка или банан, защото е по-добре да имаш малко повече хапване в себе си, отколкото да останеш без нищо приготвено и “обстоятелствата да те притиснат” да си купиш една инцидентна баничка.

В салатите единственото нужно е отворено съзнание за всякакъв вид комбинации, и едно на ум дресингът на всяка цена да бъде лек!

1.Салата с риба тон + “Храна за маймунки”

2idea

Салата: Маруля, накъсана за по-голяма свежест, кашкавал на кубчета, черни маслини, авокадо, сурови слънчогледови семки, риба тон в собствен сос + дресинг от лимонов сок, сол и черен пипер

Плодове: Манго, банан, киви + сурови натрошени орехи

2.Спаначена салата + тропически плодов микс

1idea

Салата: Спанак, маруля, авокадо, моцарела, сурови слънчогледови семки, домат, козе сирене + дресинг от био соев сос и лимонов сок (любимия ми дресинг!)

Плодове: Банан, ягоди, манго, сурови ядки макадамия

Идеи за по-дълъг престой навън

Когато съм закусила, но няма да мога да се прибера за вечеря, си приготвям салата, основно ястие и добавям два плода за всеки случай, като най-често това са банан и ябълка, защото са най-лесни и сигурни за целодневен престой в пликче. Понякога си нося и микс от ядки и черен шоколад за извънредни случаи.

1. Зелени зеленчуци с гуакамоле дип, захарна плодова салата + ябълка и микс от сурови ядки

idea4

Зеленчуци: Броколи на пара, нарязана краставица, тиквичка на скара + дип от намачкано авокадо, лимон и бяло сирене (отива си страхотно и с трите вида зеленчуци!)

Плодове: Папая, банан, ягоди, сурови бадеми, кокосови стърготини

2.Салата с пушена сьомга + броколи на пара с подсолена извара

idea3

Салата: Маруля, краставица, зелена ябълка (обичам я в салати, връзва се по-добре от очакваното!), пушена сьомга, сурови тиквени семки + дресинг от лимонов сок, сол и супена лъжица олио

Броколи: Броколи, сварени на пара, извара, овкусена с лимон и сол (лимонът я разводнява лекичко, защото иначе е мого суха и хапването не върви гладко и вкусно, както заслужава)

Идеи за натоварен ден навън

Ако ми се налага да изляза преди да закуся и знам, че няма да се върна преди нощта, когато ще трябва просто да заспя изтощено, се подготвям сериозно с храна за целия си ден, така че да бъда подготвена през цялото време. Най-често, менюто ми включва салата, сандвич, два плода, солено бебешко пюре (обожавам бебешки пюрета, разбъркани с щипка сол, защото помагат да поддържам корема си спокоен и заместват супата, която дори аз нямам смелост и нерви да разнасям в буркан, а която все пак е нужна за спокойствието на храносмилането, но това си е…. една моя странност, за която се надявам да не ми се смеете), микс от ядки и малко черен шоколад.

1.Вариант първи

idea5

DSCN0016

Салата: Спанак, маруля, краставица, авокадо, черни маслини, моцарела + дресинг от соев сос, зехтин и лимонов сок

Сандвич: Пълнозърнест хляб “Вита” силует, Крем сирене за мазане Light, пушена сьомга, черен пипер, лимонов сок, маруля

Банан, солено бебешко пюре “Ганчев” със сьомга и картофи + ябълка и микс от ядки и черен шоколад, които не са заснети.

2.Вариант втори

DSCN0308

Салата: Маруля, айсберг, краставица, зелени маслини, авокадо, сурови гъби на тънки филийки, мини прясна скрамоца, ленено семе + дресинг от зехтин, сол и вишнев оцет

Сандвич от пълнозърнести крекери: Два пълнозърнести крекера със сусам (от Lidl, в червена кутия, цена около 4лв за опаковка – ужасно са вкусни!), крем сирене Light, парче деликатесна шунка бут, резенче гауда

Банан, ябълка, шепа ягоди, две сушени ягоди в млечен шоколад (също от Lidl, странна сладка почерпка са, може би не всеки би ги харесал)

7 ценни съвета за начинаещият в приключението “храна от вкъщи”:

1.Купи си удобни, добре затварящи се кутии за храна в няколко размера. Няма да ти трябват повече от 10-15лв, но ще си спокоен, че обяда ти няма да се изсипе в плика, или че никой няма да ти се смее, като извадиш салата в кутия от цедено кисело мляко.

2. Смеси всички продукти на салатата в голяма купа, после я натъпчи в кутията за навън. Така можеш да си вземеш по-голямо количество салата, отколкото ако ти се налага да си оставяш място за разбъркване, което дори и тогава пак няма да е гарантирано безаварийно.

3.Слагай дресинга в отделно малко бурканче, а малкото бурканче – в кутията със салатата. Така бурканчето няма накъде да мръдне, за да се разлее, салатата няма да се е превърнала в разкашкана и посърнала купчина вкиснал зеленчук, докато дойде време да я хапваш, а ще я полееш с дресинга директно преди ядене. След това затваряш капака на кутията и разклащащ хубаво, за да се овкуси всяка част от салатата. Готово!

4. Не си мисли, че хората ще те помислят за ‘”скръндза”, защото си спрял да харчиш за храна по заведения, или за странна прица, защото се разхождаш с пликче с кутии ядене. Доста по-вероятно е ако не се опитваш да осъждаш техния избор, но и не се извиняваш за своя, бързо да започнат да ти се възхищават за ентусиазма и да ти завиждат за вкусните и разнообразни хапвания.

5.Винаги си носи прибори според онова, което предстои да хапваш през този ден.

6.Сменяй хартиения плик около веднъж седмично. Моят се къса или изцапва за приблизително толкова, а е по-добре да бъде сменен, преди да се скъса насред улицата.

7. Може онова, което съм показала като пример, да ти бъде много, или пък недостатъчно. Действай според своите нужди и среден калориен прием. Важното е да имаш със себе си лека и домашно приготвена храна.

Liked this post? Follow this blog to get more. 

Comments

comments

3 Comments on 6 идеи за вкусно и здравословно домашно похапване навън/в училище/работа

  1. Press
    April 19, 2015 at 4:31 pm (2 years ago)

    Страхотна статия! Напредвам в начинанието и даже си направих списък с плодове и зеленчуци 🙂 Много ми хареса, очаквам още, в голяма помощ са ми за университета 🙂

    Reply
  2. Ива
    April 15, 2015 at 7:14 pm (2 years ago)

    Изключително ме зарадва този пост. Не само идеите, които са страхотни, но и начинът ти на писане е много заинтригуващ. Благодаря! 🙂

    Reply
    • mmanch
      April 16, 2015 at 8:06 pm (2 years ago)

      Аз ти благодаря! Обратната връзка с вас само ме мотивира да продължавам! (((:

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *