Измина точно една седмица от ексклузивната ВИП шопинг вечер преди пускането в продажба на дългоочакваните от любители на модата по цял свят продукти-колаборация между френската модна къща Balmain и световният retailer H&M. Имах честта да присъствам на събитието, поканена от H&M България и след едноседмичен възстановителен период съм готова да споделя ярките си впечатления от блестящата с противоречия колекция, и отговарящото й изцяло събитие. Мои снимки от евента няма – не съм човек на тълпите и когато клаустрофобията ме обхване, последното, за което мисля, са снимки, уви.

1443212077_kendall-jenner-gigi-hadid-balmain-hm-zoom

Обичам модата – светът е пълен с инструменти, които ни помагат да изразяваме себе си и тя е един от най-силните. Последните пет години на социално-мрежова лудост и постоянно себеизразяване в снимки дадоха на модната сцена неочаквана инжекция суперсили. Искаме постоянно да бъдем различни, нови, да отговаряме на тази или онази тенденция, появила се през нощта, докато сме спали, а през океана се е състояло поредното парти с награди и Риана е облякла нещо странно – и защото всички знаем, че търсенето определя предлагането, има кой да ни даде това изживяване. Retailer-ите процъфтяват, засипвайки ни със сладки модели по последна тенденция, които угасват на следващата седмица, за да бъдат сменени с нови. Fast fashion-а процъфтява, а ние имаме възможността да си мислим, че сме по-fast и от него, защото знаем къде да търсим.

Харесвам и H&M – един от колосите, “подарили” модата на масовия потребител и въвели в живота му много страхотни артикули по 19,99. Ако не бяха те, щеше да е някой друг – светът настоява за най-новите тенденции сега, веднага, и ако е възможно на цената на салата плюс напитка. И въпреки долитащите отвсякъде слухове за експлоатация на работници, нерегламентиран детски труд и ниско заплащане в името на максимално ниски цени на краен продукт, оценявам добрата работа, която H&M вършат, захранвайки гардеробите ни буквално с ВСИЧКО, което бихме могли да поискаме.

Докато говорим за мисията ежедневната Мода да бъде направена масово достъпна – можем да оценим направените революционни промени и дори да изтласкаме от съзнанието си малките бангладешчета, начертали пътя на тази революция с милионите бодове, правени всеки месец от ръцете им. Според официалната информация в сайта на H&M те не използват детски труд съгласно законите на държавите, в които се намират фабриките, работещи с тях – никой под 15 години не бива нает, или ако се намери такъв работник в някоя от фабриките – H&M прекратява труда му и дори се грижи да му бъде осигурено по-добро бъдеще. Да, обаче… все пак в това 17 годишно момиче да полага тежък труд, защото това е единственият му избор и аз да наричам този труд “супер сладък топ за 24,90” има нещо противоречиво, което може да вгорчи радостта ми при пазаруване. Такъв е животът и големи retailer-и като H&M всъщност предоставят работа и прехрана за хиляди работници в държави като Индия, Камбоджа, Бангладеш – крайната цената на дрехите е достатъчно ниска, за да може и вълкът да бъде сит, и агнето цяло, а черните работници да се радват на 6 долара седмично като на сериозно заплащане. И както споменах в началото – докато става дума за целта масовата мода да бъде максимално достъпна – този мащабен план за действие може и да е единственият, който работи и ние всички сме поне донякъде съгласни с това.

Големите противоречия идват с едно от най-смелите начинания на H&M – ексклузивните колекции, колаборации с престижни модни къщи и дизайнери. Като дизайнер, разбирам стремежа на всеки създаващ и предлагащ мода да има кративната свобода да преложи както ежедневни тениски със забавен надпис, така и ръчно бродирана вечерна рокля с изработка на детайлите от 400 работни часа. Цените в двете категории са тотално различни, както и стратегията за предлагане. Може би никой досега не е вършил по-добра работа от H&M в това да обхване всяка категория на модата, с която се захване и да я превърне в тотален успех. Масите са онова, издигнало ги на върха и масите искат всичко – искат да бъдат всеки, искат всяка тенденция, искат евтино, но и по-престижно, и все пак в техния бюджет, искат цялата модна вселена и са готови да се доверят изцяло на retailer-ите, които играят ролята на моден супермаркет за онези, които обичат да потребляват на готово. Неизбежно, това води до създаването на “висша низша мода” или начинания от рода на Louis Vuitton за H&M (макар и все още да не се е случило – кой знае, може и да е на път). Луксозният начин на живот е по-желан от всякога за масовия потребител и всеки продавач на реплики в Китай забогатява стремглаво – защо всепризната масова марка да не даде малко легитимен престиж за средна класа на ламтящите за него?

Аз самата мога да видя колаборацията BalmainxHM едновременно и в красивите, и в неприятните й краски и затова избирам да представя мислите и впечатленията си от нея и събитието по откриването й като списък с “ДА”-та и “НЕ”-та.

КАКВО МИ ХАРЕСА В H&M BALMAINATION:

1.Стратегия и бизнес успех – Да предложиш масов престиж на мечталите за него очевидно се отразява страшно добре на продажбите – и тази колекция, разпродадена в рамките на приблизително 24 часа по целия свят е безпрецедентен успех – браво, H&M!

                       2. Качество – Въпреки че като чест потребител и посетител на марката не забелязах значителна разлика в качеството на материите, използвани за осъществяването на колекцията, аз по начало нямам оплаквания от тях. Впечатляващо е доброто изпълнение на ръчния труд в бродерията на почти всеки от артикулите – а бродерия има много!

                  3. Двустранна съпричастност – Разбира се, че съм поласкана от поканата на H&M и възможността да съм една от първите, докоснали се до творенията им. Но абстрахирайки се от собственото си присъствие – старанието им да въвлекат в начинанията си колкото се може повече участващи в модата хора – от нови блогъри, през популярни такива, хора на изкуството, журналисти и ВИП персони, похвално обхваща всяка част от веригата и помага марката да бъде възприемана “персонално”.

                                                                         4. Пазарските торби BalmainxH&M – Хиляди снимки на луксозните пазарски чанти засипаха социалните мрежи в сутринта на 05.11.2015 и ако H&M BALMAINATION би била просто една скандално важна колекция, то това наистина я превърна в течение с последователи. Котката ни също ги хареса страшно много!

                                                                                    5.Духът на времето – уловен – Стремежът на масите за престиж е пресъздаден чрез всяка стъпка от тази колекция. Фактът, че световете на престижната и масовата мода се смесват, цените, които хем би могъл да си позволиш, хем те карат да се чувстваш сякаш притежаваш нещо скъпо, килограмите лъскави камъни и бродерии, които са най-откровения начин да кажеш “това е специално”, кадифето, златистите детайли – точно онова, което най-лесно напомня на масата за луксозна стока. H&M достига до пазарни успехи чрез много задълбочена човеко-психология и дори и да има нещо зловещо проницателно в това, го оценявам!

                                                                                                              6.Организацията на ВИП шопинг събитието – Старанието на H&M да накарат всички по веригата да се чувстват специални и замесени включваше червен килим, усмихнати хостеси, добре облечени и страшно мили служители и келнери, музикално оформление, кетъринг, който оценявам повече като добър – на мен не ми хареса само защото съм страшно взискателна към храната си – но за 98% от хората би бил чудесен.

BalmainxHM_Sandrine Galparoli & Santra

BalmainxHM_2

BalmainxHM_Luiza Grigorova

КАКВО НЕ МИ ХАРЕСА В BALMAINxH&M:

1.Самата колекция – Не беше моето нещо. Нито цветовете, нито силуетите, нито лъскавите материи, многото златисто, флоралните орнаменти или тежките, блестящи бродерии са желани от мен в този конкретен момент и докато успях да оценя по достойнство всяка дреха, почти нищо не успях да усетя до такава степен, че да го поискам.                                                                   

2.Истерията около нея – Докато това е безспорен успех за създателите, за мен като страничен наблюдател прекомерното вълнение около тази висша мода, слязла сред простосмъртните само ми помогна да видя ужасно много ламтеж за лесен престиж около себе си. И той не ми хареса.                                                                                        

3.Психологическият ефект – Много бяха страшно развълнувани – аз бях една от “избраните”. На мен самата колекцията не се хареса, но знаейки каква лудост предизвиква тя, и че много биха искали да са на мое място, се чувствах едва ли не принудена да закупя неща от нея, само за да бъда част от това историческо събитие.    

4.Гостите на ВИП шопинг събитието – Наречете ме наивна, но когато ми кажат, че аз и още отбрани персони, замесени с модата ще се насладим на дизайнерска колекция от първа ръка, си представям нас, добре облечени, разхождащи се с чаша шампанско в ръка и оглеждащи внимателно артикулите, обсъждайки ги помежду си и избиращи накрая онова, което най-много ни е харесало. Реално случващото се обаче включваше ръгане с лакти без последващи извинения от лица, които обикновено се усмихват приветливо от телевизора, жадно грабене на 15 артикула наведнъж от закачалките, малки сборичквания, фолк певици разменящи по-семпли дрехи, които са “набарали” за по-лъскави и много, ама много стъпкани на пода дизайнерски творения. Беше като зареждане на втора употреба, но за ВИП личности.                                            

5.Кой е изработил дрехите ни – Както казах, донякъде е разбираемо масовото производство да бъде шито от индийки без бъдеще, за да бъдат достигнати максимално ниски производствени цени. Но искам да знам кой е изработил тези ексклузивни дрехи. Знам със сигурност, че не са Balmain. В блъсканицата не само че не успях да докопам нищо, което исках – но и не успях да погледна нито един етикет за страна на производство. Готова съм да се откажа от това си колебание, ако някой ми сподели информация – но и никъде в интернет не успях да открия страната на производство на колаборацията с Balmain. Докато не знам кой е бродирал на ръка това блестящо сако, в представите ми то ще бъде дело на 16 годишна камбоджанка, която никога няма да отиде на училище и мисълта няма да ме кара да се усещам никак престижна с дизайнерското си притежание – затова няма и да го закупя.    

              6.Концепцията е Престиж срещу Масовост, а не Престиж И Масовост – Виждането ми за “големите” и “масовите” в модата е малко по-различно и сливането на двете, лично на мен – не доставя удоволствие. Обичам и масовата мода, обичам и дизайнерската, виждам защо се случва, случва се успешно, но аз не вярвам в това сливане. Престижът на високият клас мода е в дълго разработваните идеи, в ексклузивно проектираните, тъкани, бродирани и рисувани материи. В труда на квалифицирани, признати и добре заплатени майстори на занаята си в цялата верига на производство. Не в етикета. Затова, извинете липсата ми на ентусиазъм от масово достъпен етикет с престижно име на него – ако искаш престиж, работиш за него и после изпитваш удоволствието да подкрепиш майсторския труд на хората в модата със своите средства. Не чакаш масова марка да ти даде привиден престиж, който не присъства реално в стила ти на живот, както и в самата дреха, независимо какво пише на етикета й.

BalmainxHM_5

Като заключение мога да кажа, че в модата се случва нещо голямо. Рушат се стени, преодоляват се класови различия и retailer-ите, “модата на народа” стоят на върха на тази революция. Но ако се събарят стени и се рушат табута върху празният стимул на задоволената суета, желанието за лъскав живот и престижно амплоа с огромни дупки от несправедливост по веригата на крайния продукт, моето участие би било само на наблюдател. И бих поздравявала успехите и осъждала онова, което не ми харесва точно както в този случай. А дали това ще ми донесе бан от събитията на H&M или други марки с подобна практика – предстои да видим.

Накрая, нека ви покажа кои продукти от BalmainxHM колекцията обикнах. В крайна сметка се отказах от покупките си за вечерта, заради твърде многото противоречия, предизвикани у мен. О, исках ги безкрайно много и картата чакаше в изпотената ми от адреналина на шопинг-любител ръка, но нямаше да мога да направя безпристрастен коментар, ако бях продължила към касата. И все пак, оценявам труда и старанието в колекцията, а  окото ми на моден любител и блогър обича точно тези артикули:

PicMonkey CollageBalmainxhm

Liked this post? Follow this blog to get more. 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *